Ψηφιακή Αφήγηση (Digital Storytelling)
Η ψηφιακή αφήγηση στη βασική της
εκδοχή/ορισμό είναι η πρακτική της χρησιμοποίησης «εργαλείων» που
βασίζονται στον ηλεκτρονικό υπολογιστή για την αφήγηση μιας ιστορίας.
Υπάρχει πληθώρα ορισμών που χρησιμοποιούνται για να περιγράψουν αυτή την
πρακτική, όπως «ψηφιακό ντοκιμαντέρ», «αφηγήσεις βασισμένες στον
ηλεκτρονικό υπολογιστή», «ψηφιακά δοκίμια», «διαδραστική αφήγηση» αλλά,
σε γενικές γραμμές, όλοι περιστρέφονται γύρω από την ιδέα του συνδυασμού
της αφήγησης ιστοριών με μια ποικιλία πολυμέσων, όπως είναι τα γραφικά,
ο ήχος, το βίντεο, και η δημοσίευση στο διαδίκτυο.
Παρά την έμφαση που δίνεται τα τελευταία
χρόνια στην τεχνολογία των υπολογιστών, η ψηφιακή αφήγηση δεν αποτελεί
μια νέα πρακτική. Ένας από τους πιο γνωστούς πρωτοπόρους στο
συγκεκριμένο πεδίο είναι ο Joe Lambert, συνιδρυτής του Κέντρου Ψηφιακής
Αφήγησης (Center for Digital Storytelling, CDS), μιας μη κερδοσκοπικής
οργάνωσης/κοινότητας στο Berkeley στην California των ΗΠΑ. Το CDS έχει
βοηθήσει νέους αλλά και ενήλικες να δημιουργήσουν και να διαμοιράσουν
τις προσωπικές τους αφηγήσεις μέσα από τον συνδυασμό γραφής και ψηφιακών
μέσων από τις αρχές της δεκαετίας του 1990. Ένας άλλος πρωτοπόρος των
ψηφιακών αφηγήσεων, ο Βρετανός φωτογράφος, συγγραφέας και εκπαιδευτικός
Daniel Meadows δίνει για τις ψηφιακές αφηγήσεις τον ακόλουθο ορισμό:
«είναι μικρές, προσωπικές πολυμεσικές ιστορίες που έχουν ειπωθεί από την
καρδιά».
Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο Ψηφιακής Αφήγησης (Digital Storytelling Association) με τον όρο ψηφιακή αφήγηση εννοούμε τη σύγχρονη έκφραση της αρχαίας τέχνης της αφήγησης
όπου ψηφιακές ιστορίες αντλούν τη δύναμή τους από την ύφανση προσωπικών
ιστοριών χρησιμοποιώντας (πολυμεσικές) εικόνες, (υπολογιστικά) γραφικά,
μουσική, αφήγηση, (εγγεγραμμένο) ήχο και φωνή μαζί, δίνοντας έτσι βαθιά
διάσταση και ζωντανό χρώμα στους χαρακτήρες, στις καταστάσεις, στις
εμπειρίες και στη γνώση.
|
|
Διαδικτυακά εργαλεία ψηφιακής αφήγησης (Online Digital Storytelling Tools)
Στο διαδίκτυο υπάρχουν πολλά δωρεάν εργαλεία για τη δημιουργία ψηφιακών αφηγήσεων, κάποια από τα οποία είναι τα ακόλουθα:
ANIMOTO (https://animoto.com/business/education)smilebox (http://www.smilebox.com/learn-more.html) Pixton (https://www.pixton.com/gr/)
Windows Movie Maker (http://windows.microsoft.com/el-gr/windows/get-movie-maker-download) [δωρεάν για τους χρήστες των Windows]
Storybird (https://storybird.com/)Ας γνωρίσουμε το Storybird (https://storybird.com/)
To Storybird είναι μια διαδικτυακή
εφαρμογή η οποία επιτρέπει σε οποιονδήποτε να δημιουργήσει τη δική του
εικονογραφημένη ιστορία μέσα σε ελάχιστο χρόνο. Οι χρήστες μπορούν να
δημιουργήσουν τις ιστορίες τους μόνοι ή συνεργατικά με άλλους
ενισχύοντας έτσι το ομαδικό πνεύμα. Στη συνέχεια έχουν τη δυνατότητα να
μοιράζονται τις ιστορίες αυτές με φίλους, συγγενείς ακόμα και με όλο τον
κόσμο. Αυτό που κάνει την εφαρμογή αυτή να ξεχωρίζει είναι ότι διαθέτει
πολλές συλλογές εικόνων, ταξινομημένες σε κατηγορίες, τις οποίες έχουν
επιμεληθεί εικονογράφοι και σχεδιαστές από όλο τον κόσμο. Στόχος των
δημιουργών της συγκεκριμένης ιστοσελίδας είναι να εμπνεύσουν συγγραφείς
κάθε ηλικίας να χρησιμοποιήσουν αυτές τις εξαιρετικές εικόνες για την
δημιουργία της δικής τους ιστορίας. Το Storybird είναι μια από τις
μεγαλύτερες παγκοσμίως κοινότητες αφήγησης και δημιουργίας ιστοριών.
Το ουσιαστικότερο ζητούμενο για τους
εκπαιδευτικούς είναι να εμπλέξουν τους μαθητές στην διαδικασία και να
τους ενθαρρύνουν να ξεκινήσουν μόνοι τους ή από κοινού με τους
συμμαθητές τους την συγγραφή μιας ιστορίας. Οι μαθητές θα έχουν την
δυνατότητα να σχολιάζουν τις ιστορίες των υπολοίπων αλλά και να
δημοσιεύουν τις δικές τους σε οποιαδήποτε ιστοσελίδα ή ιστολόγιο. Όλες
οι υπηρεσίες που παρέχει το Storybird είναι δωρεάν εκτός από την
εκτύπωση των βιβλίων που επιβαρύνεται με κάποιο μικρό κόστος.
|
|
Η εκπαιδευτική αξιοποίηση των ψηφιακών αφηγήσεων
H ψηφιακή αφήγηση αποτελεί μια σημαντική
εκπαιδευτική προσέγγιση για την ενεργοποίηση των εκπαιδευτικών και την
ενθάρρυνση των μαθητών. Επίσης, προσφέρει μια σαφή διαδικασία που βοηθά
τους εκπαιδευτές να σχεδιάζουν διδακτικές δραστηριότητες εύκολα, με βάση
την αρχή του "μαθαίνω κάνοντας" του εποικοδομισμού (C. Yang & I. Wu, 2012).
Η Ψηφιακή Αφήγηση ως αποτελεσματικό εκπαιδευτικό εργαλείο για εκπαιδευτικούς
Υπάρχουν πολλοί τρόποι με τους οποίους μπορεί να χρησιμοποιηθεί η ψηφιακή αφήγηση στην εκπαίδευση.Καταρχάς, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να
αποφασίσουν να δημιουργήσουν τις δικές τους ψηφιακές αφηγήσεις και να
τις δείξουν στους μαθητές τους, για να τους παρουσιάσουν με αυτό τον
τρόπο νέο υλικό. Μια ελκυστική ψηφιακή αφήγηση πλούσια σε πολυμεσικό
υλικό μπορεί να αυξήσει το ενδιαφέρον των μαθητών για την εξερεύνηση
νέων ιδεών.
Οι ψηφιακές αφηγήσεις που δημιουργούν οι
εκπαιδευτικοί μπορούν, ακόμη, να χρησιμοποιηθούν για να δοθεί έμφαση σε
κάποιο συγκεκριμένο σημείο μιας ευρύτερης διδακτικής ενότητας ή να
λειτουργήσουν ως έναυσμα για να ξεκινήσει μια συζήτηση με συγκεκριμένη
διδακτική στοχοθεσία ή τέλος, να λειτουργήσουν ως αφορμή για κάποια
ανακεφαλαίωση και εξαγωγή συμπερασμάτων στο τέλος μιας διδακτικής
ενότητας.
Η Ψηφιακή Αφήγηση ως αποτελεσματικό εργαλείο μάθησης για τους μαθητές
Η ψηφιακή αφήγηση μπορεί, επίσης, να
αποτελέσει ένα ισχυρό εργαλείο για τους μαθητές, για να δημιουργήσουν
τις δικές τους ιστορίες.
Μετά την προβολή ενός ή περισσοτέρων
παραδειγμάτων ψηφιακών αφηγήσεων, που δημιουργήθηκαν από τους
εκπαιδευτικούς τους, μπορεί να ζητηθεί από τους μαθητές να κάνουν μια
συγκεκριμένη εργασία, δημιουργώντας τη δική τους ψηφιακή αφήγηση.
Απαραίτητη προϋπόθεση για μια τέτοια άσκηση, να έχουν προηγουμένως
συγκεντρώσει υλικό για το υπό διερεύνηση θέμα, ώστε στη συνέχεια να το
προσεγγίσουν επιλέγοντας μια συγκεκριμένη άποψη σχετικά με αυτό. Αυτού
του είδους η δραστηριότητα μπορεί να προκαλέσει το ενδιαφέρον και την
προσοχή των μαθητών και να τους δώσει κίνητρο για ενεργό συμμετοχή.
Η διαδικασία μπορεί, ακόμη, να
αξιοποιήσει τα δημιουργικά ταλέντα των μαθητών, καθώς τους ωθεί αρχικά
να ερευνήσουν ένα θέμα και στη συνέχεια να πουν τη δική τους ιστορία
πάνω σε αυτό.
Επίσης, όταν οι ψηφιακές αφηγήσεις των
μαθητών δημοσιεύονται στο διαδίκτυο, δίνεται σε αυτούς η ευκαιρία να
μοιραστούν την εργασία τους με τους συμμαθητές τους αλλά και με κάθε
χρήστη του διαδικτύου και έτσι λαμβάνουν ανατροφοδότηση για τη δουλειά
τους και γίνονται καλύτεροι και προσεκτικότεροι στις μελλοντικές τους
εργασίες.
Τα επτά (7) στοιχεία της ψηφιακής αφήγησης
Σύμφωνα με το Κέντρο Ψηφιακής Αφήγησης
(Center for Digital Storytelling) επτά είναι τα βασικά στοιχεία τα οποία
πρέπει να προσέξει κανείς, προκειμένου να αρχίσει να εργάζεται με
ψηφιακές αφηγήσεις.
Πώς δημιουργούμε μια ιστορία εδώ Πώς δημιουργώ την τάξη μου και τους λογαριασμούς των μαθητών μου εδώ τις ιστορίες των μαθητων μέσα από το προφίλ μας εδώ πώς δημιουργούμε συνεργατικά μια ιστορία εδώ μια ενδεικτική ψηφιακή αφήγηση https://storybird.com/books/-12633/?token=rpukqj4snn και μία δική μου |
Ετικέτες
- Αρχαία Α Γυμνασίου
- Γλώσσα Α Γυμνασίου
- Γλώσσα Β΄Γυμνασίου
- Γλώσσα Γ Γυμνασίου
- Γλώσσα-Λογοτεχνία Α γυμνασίου
- Δημιουργική γραφή
- Διαγωνισμοί
- Διαδικτυακά εργαλεία στα γλωσσικά μαθήματα
- Δραματική ποίηση:Ελένη
- Ιλιάδα
- Λέσχη ανάγνωσης
- Λογοτεχνία Α γυμνασίου
- Λογοτεχνία Β Γυμνασίου
- Λογοτεχνία Γ Γυμνασίου
- Οδύσσεια
Δευτέρα 30 Μαΐου 2016
Storybird
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου