Δευτέρα 30 Μαΐου 2016

Google Docs

Συνεργατική Γραφή (Collaborative Writing)
Ως συνεργατική γραφή (Collaborative writing) ορίζεται (Haring-Smith, 1994) η πράξη κατά την οποία περισσότερα από ένα άτομο συμβάλλουν στη δημιουργία ενός κειμένου, έτσι ώστε η «συν-ευθύνη» δημιουργίας του να καθίσταται ουσιαστική. Με την ανάπτυξη και την εξέλιξη των δικτύων υπολογιστών σε απευθείας σύνδεση η συνεργατική γραφή καθίσταται δυνατή, ακόμη και όταν οι μαθητές δεν μπορούν να βρίσκονται σε μια τάξη, με φυσική παρουσία. Η συνεργατική γραφή έχει πολλά πιθανά οφέλη για τους εμπλεκόμενους, όπως (α) η μάθηση (Trimbur, 1985), (β) η κοινωνικοποίηση και οι νέες ιδέες (LeFevre, 1987), (γ) οι μέγιστες εισροές, οι ποικίλες απόψεις, ο έλεγχος του κειμένου, η εμπειρία, η διαμοίραση της γνώσης, η συγγραφή κειμένων με μεγαλύτερη ακρίβεια και τα πιο κατανοητά κείμενα (Ede & Lunsford, 1990), (δ) η δημιουργία εγγράφων υψηλότερης ποιότητας (Beck, 1993) και (ε) η ενίσχυση των διαπροσωπικών σχέσεων (Rice & Huguley, 1994).

Στρατηγικές της συνεργατικής γραφής
Οι επικρατούσες στρατηγικές συνεργατικής γραφής είναι οι ακόλουθες:
α)  γραφή του ενός συντάκτη, όπου ένα πρόσωπο ορίζεται να γράψει ένα κείμενο για μια ολόκληρη ομάδα, συνήθως σε περιπτώσεις που η ομοφωνία των μελών της ομάδας δεν είναι ιδιαιτέρως σημαντική, καθώς το έργο/αντικείμενο εργασίας είναι απλό,
β) διαδοχική γραφή, όπου ένα άτομο γράφει σε μια δεδομένη στιγμή και μόλις κάθε συγγραφέας/συντάκτης ολοκληρώνει το έργο του το περνά στο επόμενο πρόσωπο, που γίνεται ο επόμενος συγγραφέας/συντάκτης (Sharples, 1992),
γ) παράλληλη γραφή, όπου μια ομάδα χωρίζει το παραδοτέο της συνεργατικής γραφής σε διακριτές μονάδες και λειτουργεί παράλληλα (Sharples et al., 1993), περίπτωση κατά την οποία η αλληλεπίδραση των μελών της ομάδας είναι ελάχιστη και τέλος η
δ) αντιδραστική γραφή, στρατηγική η οποία συμβαίνει όταν οι συγγραφείς/συντάκτες (τα μέλη μιας ομάδας) δημιουργούν ένα έγγραφο σε πραγματικό χρόνο, αντιδρώντας και προσαρμόζοντας τις επιλογές τους στις αλλαγές και προσθήκες του άλλου (Sharples et al., 1993) χωρίς να υπάρχει σημαντικό προσχέδιο δράσης και ξεκάθαρος συντονισμός.
Διαδικτυακά εργαλεία (λογισμικά) συνεργατικής γραφής
Στο διαδίκτυο υπάρχουν πολλά δωρεάν εργαλεία για τη δημιουργία συνεργατικών κειμένων, κάποια από τα οποία είναι τα ακόλουθα:
PrimaryPad (http://primarypad.com/)
Typewrite (https://typewrite.io/)
TitanPad (https://titanpad.com/)

Ας γνωρίσουμε το  Google Docs (https://www.google.com/docs/about/)

Η διαδικτυακή εφαρμογή Google Docs (Έγγραφα Google) αποτελεί ένα διαδικτυακό εργαλείο που βοηθά τους μαθητές/χρήστες να εργαστούν σε ένα συνεργατικό περιβάλλον μάθησης. Σύμφωνα με την Oxnevad (2013), η ανταλλαγή εγγράφων και σχολίων πάνω σε ένα κείμενο που δημιουργείται ταυτόχρονα και από κοινού, παρέχει στους εμπλεκόμενους την ευκαιρία να λάβουν άμεση ανατροφοδότηση. Κατά το χρόνο που εργάζονται μαζί, οι μαθητές παράγουν σε απευθείας σύνδεση πρωτογενές υλικό που αντανακλά  ό, τι έχουν μάθει και μέσω αυτού αναδεικνύονται οι συνδέσεις ανάμεσα στην προγενέστερη γνώση τους, το μαθησιακό αντικείμενο και τις προσωπικές τους εμπειρίες.
Από τη στιγμή που το Google Έγγραφο είναι αποθηκευμένο στο διαδίκτυο, οι μαθητές/χρήστες μπορούν να εργάζονται πάνω στο κείμενο από το σχολείο, από το σπίτι, από οποιονδήποτε ηλεκτρονικό υπολογιστή με σύνδεση στο Internet ή ακόμη και από το έξυπνο κινητό τους (SmartPhone). Επίσης, με τη χρήση της συγκεκριμένης εφαρμογής είναι πιο πιθανό να επανεξετάσουν τη δουλειά τους, ειδικά αν ξέρουν ότι κάποιος άλλος θα τη σχολιάσει άμεσα. Για να εισαγάγουν ένα «σχόλιο», οι μαθητές/χρήστες απλώς επισημαίνουν κάποιο τμήμα στο σώμα του εγγράφου και το σχόλιο θα εμφανιστεί στη δεξιά πλευρά της σελίδας. Τα «σχόλια» είναι έξυπνα και εξαφανίζονται όταν το κείμενο έχει λάβει την τελική του εκδοχή από τον συντάκτη/δημιουργό του, επομένως οι μαθητές/χρήστες αποκτούν μια αίσθηση ολοκλήρωσης καθώς εργάζονται ακολουθώντας μια διαδρομή υιοθετώντας ή απορρίπτοντας τις προτάσεις των συνομηλίκων τους. Επιπλέον, το Google Έγγραφο παρέχει υποστήριξη για συνεργασία σε πραγματικό χρόνο και έτσι οι μαθητές και οι καθηγητές μπορούν να έχουν μια εικονική μίνι-διάσκεψη για το έργο που βρίσκεται μπροστά τους από οποιοδήποτε γεωγραφικό σημείο και αν βρίσκεται ο καθένας και με την προϋπόθεση ότι η χρονική στιγμή είναι κατάλληλη.

Η εκπαιδευτική αξιοποίηση των Google Docs (Εγγράφων Google) 

Το Google Έγραφο αποτελεί εύκολο και γρήγορο διαδικτυακό εργαλείο, κατάλληλο για την υλοποίηση ψηφιακής γραφής με επεξεργασία κειμένου από ομότιμους (peer editing). Ο Sharp (2009) υποστηρίζει ότι αυτό το συνεργατικό εργαλείο επεξεργασίας κειμένου επιτρέπει σε μια ομάδα ατόμων να επεξεργάζεται (ταυτόχρονα) ένα έγγραφο και την ίδια στιγμή να μπορούν όλα τα μέλη της ομάδας να δουν τις αλλαγές που γίνονται από τους άλλους σε πραγματικό χρόνο.
Αυτό το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό κάνει το Google Έγραφο ένα ισχυρό πρόγραμμα που μπορεί να διευκολύνει τη συνεργατική συγγραφή στα γλωσσικά μαθήματα:
- με την ανταλλαγή εγγράφων και τη διατήρησή τους σε απευθείας σύνδεση (online), οι μαθητές μπορούν να έχουν πρόσβαση σε αυτά ανά πάσα στιγμή,
- ένας εκπαιδευτικός θα μπορούσε να δημοσιεύσει ένα κείμενο, γεμάτο (σκόπιμα) με λάθη, για να το διορθώσουν οι μαθητές,
- οι μαθητές μπορούν εύκολα να διαπιστώσουν τη ρευστότητα του ψηφιακού κειμένου, γιατί το πρόγραμμα δίνει τη δυνατότητα θέασης της πορείας επεξεργασίας ενός (ψηφιακού) κειμένου,
- μια άλλη επιλογή είναι η αφήγηση με τη μορφή της αλυσίδας (βλ. πιο πάνω τη διαδοχική γραφή), όπου ο εκπαιδευτικός ξεκινά μια ιστορία και κάθε μαθητής συμβάλλει σε αυτήν με τη σειρά του,
- τέλος, αυτό το εργαλείο είναι χρήσιμο, γενικότερα, σε έργα που απαιτούν ομαδική δουλειά, γιατί επιτρέπει στα άτομα να εργαστούν για ένα κοινό έργο χωρίς τους περιορισμούς που συχνά επιβάλλονται από την παραδοσιακή πρόσωπο με πρόσωπο επαφή (π.χ. φυσική παρουσία μαθητών και εκπαιδευτικού στη σχολική αίθουσα διδασκαλίας).

2 σχόλια:

  1. Ενδαφέρομαι για επικοινωνία και συνερτάσια απο απόσταση . Η βοηθεία σας θα ητάν πολίτιμη και ευχάριστη . Πατήρ Μιχαήλ Παπαφοπουλός Λειψύδτιο Κιλκίς .Ευχαριστώ .

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. χρειαζόμαι την συμβουλή και βοηθεία σας .Ευχαριστώ .

    ΑπάντησηΔιαγραφή