Το χρονικό μιας απολαυστικής και άκρως διαφωτιστικής συνέντευξης!
Συμβαίνει συχνά εμείς οι συντονιστές των μαθητικών λεσχών ανάγνωσης ,όταν συναντιόμαστε με τους μαθητές μας για να συζητήσουμε ένα βιβλίο, να δεχόμαστε έναν καταιγισμό ερωτήσεων από αυτούς.
"Είναι αληθινή ιστορία κυρία;" "Γιατί το έκανε όμως αυτό;" "Γιατί αυτό το τέλος;"
Στην περίπτωση του τελευταίου βιβλίου που διαβάσαμε "Το ημερολόγιο ενός δειλού" σκεφτήκαμε αυτή τη φορά να ξεγλιστρήσουμε και να πετάξουμε το μπαλάκι στον.... καθ 'ύλην αρμόδιο, δηλαδή στον συγγραφέα του, Βασίλη Παπαθεοδώρου.Οι μαθητές διατύπωσαν τις ερωτήσεις τους,τις έστειλαν και ο κ.Παπαθεοδώρου πρόθυμος, όπως πάντα, απάντησε.Τον ευχαριστούμε θερμά!
Λίγα λόγια για το βιβλίο.
Ας διαβάσουμε όμως τι απάντησε ο συγγραφέας στους επίδοξους δημοσιογράφους μας.
Συμβαίνει συχνά εμείς οι συντονιστές των μαθητικών λεσχών ανάγνωσης ,όταν συναντιόμαστε με τους μαθητές μας για να συζητήσουμε ένα βιβλίο, να δεχόμαστε έναν καταιγισμό ερωτήσεων από αυτούς.
"Είναι αληθινή ιστορία κυρία;" "Γιατί το έκανε όμως αυτό;" "Γιατί αυτό το τέλος;"
Στην περίπτωση του τελευταίου βιβλίου που διαβάσαμε "Το ημερολόγιο ενός δειλού" σκεφτήκαμε αυτή τη φορά να ξεγλιστρήσουμε και να πετάξουμε το μπαλάκι στον.... καθ 'ύλην αρμόδιο, δηλαδή στον συγγραφέα του, Βασίλη Παπαθεοδώρου.Οι μαθητές διατύπωσαν τις ερωτήσεις τους,τις έστειλαν και ο κ.Παπαθεοδώρου πρόθυμος, όπως πάντα, απάντησε.Τον ευχαριστούμε θερμά!
Λίγα λόγια για το βιβλίο.
Περίληψη:Ο Νίκος και ο Θοδωρής. Ο θύτης και το θύμα. Το χτες και το σήμερα. Με φόντο ένα ιδιωτικό σχολείο ξετυλίγονται δυο προσωπικές αφηγήσεις νίκης και ήττας, χαράς και απόγνωσης, που διασταυρώνονται καθημερινά σε μια βάναυση ιστορία κακοποίησης, σ’ ένα διαρκή βασανισμό. Το bullying. Συμμαθητές και φίλοι, οικογένειες και καθηγητές γίνονται αργά ή γρήγορα μάρτυρες ακραίων συμπεριφορών. Ποιος θα αντιδράσει, πότε και πώς; Υπάρχει τρόπος διαφυγής από αυτή την κατάσταση; Και ποιοι τελικά ευθύνονται για τη διαιώνισή της;
Το νεανικό μυθιστόρημα του Βασίλη Παπαθεοδώρου Το ημερολόγιο ενός δειλού σκιαγραφεί με τον πιο παραστατικό τρόπο καθημερινές καταστάσεις τις οποίες βιώνουν όλο και περισσότερα παιδιά. Πρόκειται για μια κατάδυση στην ψυχολογία των εφήβων, μια εξερεύνηση των πιο σκοτεινών πτυχών του μυαλού τους και των συμπεριφορών τους. Ένα μυθιστόρημα γραμμένο με χιούμορ και πίκρα, που περιγράφει όνειρα και προδοσία, φιλίες κι εγκατάλειψη, αποδοχή και περιθωριοποίηση. Ένα βιβλίο που μιλά για όσα όλοι μας έχουμε νιώσει και σκεφτεί, αλλά ντρεπόμαστε να τα ομολογήσουμε.Ας διαβάσουμε όμως τι απάντησε ο συγγραφέας στους επίδοξους δημοσιογράφους μας.
- Ελένη, Κατερίνα, Σουμειρά:
Ποια ήταν η πηγή έμπνευσης σας για το ημερολόγιο ενός δειλού;
- Φαντάζομαι σαν ιδέα
προϋπήρχε στο μυαλό μου, κι εγώ βίωσα παρόμοια περιστατικά (η σκηνή στο σχολικό
είναι δική μου), και άλλα παιδιά που τα ήξερα ή τα ξέρω. Όλα σχεδόν τα
περιστατικά είναι αληθινά, απλά έγιναν σε διαφορετικά άτομα. Όμως η αφορμή
υπήρξε ένα περιστατικό που έγινε το 2014, λίγους μήνες δηλαδή πριν γράψω το
βιβλίο, σε σχολείο της Ρόδου, όπου είδα τέσσερα αγόρια να πειράζουν συμμαθητή
τους, πριν μπω στην τάξη για παρουσίαση. Στο τέλος της ώρας κράτησα το παιδί
και του μίλησα. Εκείνη τη στιγμή είπα στον εαυτό μου «ή τώρα ή ποτέ» κι έκατσα
να το γράψω.
-Ελένη Καλ.:Αν βρισκόσασταν εσείς στην θέση του θύματος τι θα κάνατε; Θα
μιλούσατε;
-Επειδή
έχω βρεθεί, το έχω χειριστεί και με τους δύο τρόπους. Δηλαδή στο δημοτικό είχα
μιλήσει στους γονείς μου και μου είχαν πει πώς να το αντιμετωπίσω. Στο γυμνάσιο
όμως, δυστυχώς, δεν είχα μιλήσει και ήταν ακόμα πιο άσχημο αυτό. Ίσως επειδή
φοβόμουν μήπως οι δικοί μου έλεγαν «πάλιιιι;». Όπως και να’χει αυτό μου
φαινόταν τότε δύσκολη απόφαση, η ντροπή υπερνικούσε την τυραννία. Τώρα, με τα
σημερινά μυαλά μου, δεν ξέρω τι θα έκανα τελικά, μάλλον θα μιλούσα. Ή μάλλον
δεν θα τσίμπαγα στο πείραγμα.
Ελένη Κ.:Αυτό το βιβλίο μας μιλάει για τον
σχολικό εκφοβισμό που πολλά παιδιά βιώνουν στις μέρες μας Εσείς σαν παιδί και
σαν έφηβος βιώσατε τον σχολικό εκφοβισμό;
-Ναι,
το ανέφερα και παραπάνω. Σε δυο περιόδους, σε δημοτικό και γυμνάσιο, και στις
δυο περιπτώσεις στο σχολικό. Στο γυμνάσιο τα πράγματα ήταν χειρότερα, καθώς
γινόταν από τέσσερα άτομα, ενώ στο δημοτικό από ένα. Και αυτή είναι η δύναμη
του γεγονότος, να έχουν περάσει τόσα χρόνια και να μην τα έχω ξεχάσει ακόμα
αυτά τα περιστατικά.
-Ειρήνη
:Ποιος πιστεύετε σε αυτήν την
ιστορία έχει πιο πολύ ανάγκη για υποστήριξη; Ο θύτης ή το θύμα;
Σε
αυτήν την ιστορία έχει ανάγκη το θύμα, δεν θέλω να εξισώνω συμπεριφορές και να
βρίσκω ελαφρυντικά. Ο θύτης είχε ανάγκη όταν γινόταν σε αυτόν κακοποίηση,
πράγμα που είναι διαφορετικό από το να κάνει ο ίδιος κακοποίηση. Διότι όπως και
να το κάνουμε, το κάτω χέρι το έχει κάθε φορά αυτός που υφίσταται καταστάσεις,
το θύμα δηλαδή. Την περίοδο που και ο θύτης υπήρξε θύμα είχε μεγαλύτερη ανάγκη
για υποστήριξη. Προσέξτε όμως, λέω ποιος έχει ανάγκη για πιο πολλή υποστήριξη,
αυτό δε σημαίνει πως δεν έχουν και οι δύο.
- Δήμητρα:
Πώς σκεφτήκατε στο τέλος ο Θοδωρής (θύμα) να κάνει την καριέρα του Νίκου( θύτη)
και γενικά να έχουν αντιστραφεί οι ρόλοι;
- Ήθελα να δώσω κάτι
διαφορετικό, μια ανατροπή στο βιβλίο, που το κάνει και πιο ενδιαφέρον. Αλλά
κυρίως ήθελα να δώσω την έννοια της δικαίωσης, που μπορεί να αργήσει να έρθει,
αλλά θα έρθει κάποτε. Και μάλιστα θα έρθει σε μορφή διαφορετική, με το να μη
μας νοιάζει πια. Επίσης ήθελα να δώσω το στοιχείο ότι ο καθένας πρέπει να
προσπαθεί, πέρα από κάθε αντιξοότητα, για να καταφέρει αυτό που θέλει.
- Γεωργία : 1ον. Γιατί επιλέξατε να παρουσιάσετε στο ρόλο του θύματος και του θύτη
αγόρια και όχι κορίτσια ;
- Αφενός είναι πιο σύνηθες να ταυτίζεται
κάποιος ακούγοντας bullying, με αγόρια, όχι φυσικά πως δε
γίνεται αυτό πολύ συχνά και πολύ έντονα και με κορίτσια. Ίσως επειδή μπορούσα
να ταυτιστώ κι εγώ με το θύμα, κατά κάποιον τρόπο. Πάντως παραδέχομαι ότι το να
έβαζα κορίτσια ίσως έδινε ένα επιπλέον ενδιαφέρον, απλά κάποιες συνήθειές τους
δεν θα μπορούσα να τις αποδώσω πολύ πειστικά.
2ον. Το γεγονός ότι επιλέξατε ως τρόπο παρουσίασης του θέματος τις σελίδες
των ημερολογίων του θύτη και του θύματος σημαίνει ότι κρατάτε ίσες
αποστάσεις από αυτούς και αφήνετε τον αναγνώστη να βγάλει συμπέρασμα ή
κάτι άλλο ;
-Όλα σχεδόν τα βιβλία
που πραγματεύονται αυτό το θέμα, είναι γραμμένα από τη μεριά του θύματος. Ο
θύτης παρουσιάζεται σαν να μην έχει ψυχολογικό υπόβαθρο, κάποια αιτία για τις
πράξεις του. Εγώ ήθελα να δώσω την πλευρά και των δυο, ίσως για να πω ότι
αρκετές φορές η βία γεννάει βία. Υπήρχε βέβαια ο κίνδυνος να γίνει συμπαθής ο
θύτης, μου έχουν πει ότι τα κεφάλαια με τον Γόλιο είναι πιο αστεία ή ότι ο
Θοδωρής τους εκνευρίζει. Πιστεύω ότι ήθελα να δώσω κάτι πιο σφαιρικό, που να
βάλει σε σκέψεις και εκ μέρους του θύτη.
αγόρια και όχι κορίτσια ;
- Αφενός είναι πιο σύνηθες να ταυτίζεται κάποιος ακούγοντας bullying, με αγόρια, όχι φυσικά πως δε γίνεται αυτό πολύ συχνά και πολύ έντονα και με κορίτσια. Ίσως επειδή μπορούσα να ταυτιστώ κι εγώ με το θύμα, κατά κάποιον τρόπο. Πάντως παραδέχομαι ότι το να έβαζα κορίτσια ίσως έδινε ένα επιπλέον ενδιαφέρον, απλά κάποιες συνήθειές τους δεν θα μπορούσα να τις αποδώσω πολύ πειστικά.
2ον. Το γεγονός ότι επιλέξατε ως τρόπο παρουσίασης του θέματος τις σελίδες
των ημερολογίων του θύτη και του θύματος σημαίνει ότι κρατάτε ίσες
αποστάσεις από αυτούς και αφήνετε τον αναγνώστη να βγάλει συμπέρασμα ή
κάτι άλλο ;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου